Wifi problemen houden aan…

en dat frustreert ons ook mateloos.

De impact van een dergelijk probleem is dermate groot dat er (gisteren) een extra nieuwsbrief aan gewijd is om alle collega’s op de hoogte te brengen van de problemen. Deze nieuwsbrief is bewust ietwat oppervlakkig gehouden, dit omdat wij inschatten dat heel veel collega’s niet overdonderd willen worden met technische details. Van de lezers van dit blog heb ik echter het idee dat zij meer detail wel op prijs stellen.

Nou daar gaat ie dan…

Na de zomervakantie groeide het besef bij ICT Service dat er een 2-tal problemen waren met het WiFi netwerk:

  • Sommige WiFi client kregen geen IP adres
  • Chromebooks verloren constant hun netwerk verbinding.

In beide gevallen was de impact niet direct duidelijk. Het besef dat dit een groot probleem was groeide pas later. Immers, tot dat moment was het WiFi netwerk behoorlijk stabiel.

Het niet krijgen van een IP adres trad op in netwerken die wij omgezet hadden naar die nieuwe netwerkstructuur: het zogenaamde Netwerk 5.0 project. Direct na de vakantie het ASC en SG Newton, met daar snel op volgend SG de Copernicus en SG De Dijk. Dit probleem wordt – want het is nog altijd een probleem – veroorzaakt door het niet werken van een programma wat helpt om IP nummers uit te delen vanuit een centrale server. Een zogenaamde DHCP server.

Als oplossing voor dit probleem is een lap middel bedacht: we hebben elk getroffen netwerk voorzien van een eigen DHCP server. Niet optimaal, maar het werkt tot we een definitieve oplossing hebben.

Het probleem met de Chromebooks was inmiddels ook bekend. Door een update van deze apparaten waren ze niet langer compatibel met ons WiFi netwerk.

Nu is ons WiFI netwerk niet vergelijkbaar met het gemiddelde thuisnetwerk. In ons netwerk hebben wij 200 accesspoint die elke dag 2000 tot 3000 clients gelijktijdig verbonden hebben, deze accesspoints kunnen niet werken zonder een zogenaamde controller. Deze controller bepaalt dus in sterke mate hoe ons WiFi netwerk functioneert. Het probleem met de Chromebooks konden we dan ook oplossen door de controller van nieuwe software te voorzien.

Beide oplossingen – de upgrade van de controller en het inzetten van extra DHCP servers – hebben we nagenoeg gelijktijdig ingevoerd.

Wifi problemen in tijd gezien.

Na de invoering van beide oplossingen konden WiFi clients nog altijd geen verbinding krijgen. In eerste instantie dachten wij dat we nog altijd te maken hadden met het bekende DHCP probleem. Dit was echter niet het geval. WiFi clients die verbinding hadden, kregen correct en snel een IP nummer. Als pleister op de wond hoorden we dat Chromebooks die verbinding hadden niet langer hun verbinding verloren.

Uit nader onderzoek bleek dat er wel degelijk heel veel WiFi clients verbinding kregen. Om een volgend moment weer geen verbinding te krijgen. Het bleek ook dat er een probleem was met de authenticatie: het inloggen bij het WiFi netwerk.

In eerste instantie dachten wij een fout gemaakt te hebben met de inrichting van de authenticatie. Deze configuratie is dan ook nagelopen met één van onze netwerk leveranciers. Hieruit bleek dat onze authenticatie systemen gewoon hun werk deden. Op elke authenticatie poging van een WiFi client volgde een “Ja hoor… kom maar binnen!”

Ondertussen was het probleem ook uitgezet bij de leverancier van de WiFi controller. En dat heeft gisteren resultaat opgeleverd. Het blijkt dat er in de nieuwe software van de controller een probleem is ontstaan in de communicatie tussen de controller en het accesspoint. De controller stuurt – via het accesspoint – iets (een authenticatie bericht) naar de WiFi client, maar krijgt vaak geen antwoord van het accesspoint.

Alhoewel dit probleem bekend is bij de leverancier is er nog geen oplossing. Er is wel een noodvoorziening getroffen: er is een instelling verandert zodat er sneller een nieuwe authenticatie poging gedaan wordt. Hierdoor heb je sneller wel een verbinding, al kan het nog altijd voorkomen dat je geen verbinding krijgt hebben wij ervaren.

Zoals gisteren ook al per mail is gecommuniceerd kun je ook verbinding maken met het netwerk “atlasportal”. Je hebt daar de wifikey “atlascollege” bij nodig. Dit netwerk – wat bedoeld is voor gasten – gebruikt een compleet ander authenticatie mechanisme en heeft geen last van het bovengenoemde probleem.

Inmiddels blijven wij hard werken aan een definitieve oplossing zodat straks weer normaal gebruik kan worden gemaakt van het netwerk “AtlasCollege”.

3 gedachten over “Wifi problemen houden aan…

  1. Hai collega’s,
    Dank jullie wel voor deze uitleg. Niet weten wat het is en er niets aan kunnen doen, is nog vervelender dan wel weten wat het is ook al kun je er dan nog steeds niets aan doen. In het bericht dat we via Dick gemaild kregen had ook best iets mogen staan als “door problemen in de aangeleverde software” of iets dergelijks. Dat zou jullie uit de wind houden.
    Succes en groeten!
    Martijn

    1. Dank je wel voor je reactie Martijn. Hoe vervelend ook, het wel weten en niets kunnen doen, geeft wel lucht om iets aan communicatie te doen over het probleem. En dat was ook hard nodig.

      1. Beste mensen van onze ICT afdeling, wat ben ik blij met deze openheid. Ook ik wordt dagelijks geconfronteerd met leerlingen die niet kunnen inloggen en van mij een oplossing verwachten. Heel veel succes met het oplossen van deze puzzel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.