Van Systeembeheer naar ICT Service?!

Onlangs is het ‘Plan van Aanpak Organisatie IT’ gereed gekomen. In dit plan wordt o.m. stilgestaan bij de ontwikkelingen op ICT-terrein en bij de vraag wat dit voor de afdeling Systeembeheer betekent.

De verwachting is, dat de opmars van IT in het onderwijs de komende jaren zal doorgaan en dat de aard en inhoud van de ICT-omgeving met het daaraan gekoppelde beheer sterk zal veranderen. Voor Systeembeheer betekent dit dat zij meer en meer ook een IT-technische adviesrol moet gaan vervullen. Bovendien zal, naarmate de vraag vanuit het onderwijs nauwkeuriger en gerichter wordt, het aanbod vanuit Systeembeheer hierop naadloos moeten aansluiten.

Om deze ontwikkelingen op een effectieve wijze te kunnen (blijven) ondersteunen, zal Systeembeheer anders georganiseerd worden, waarbij een duidelijk onderscheid komt tussen eerste- en tweedelijns ondersteuning. Concreet betekent dit dat er drie teams worden gevormd: een service-, beheer- en applicatieteam.

Het serviceteam, dat ondersteund wordt door de ICT-medewerkers op de locaties, is straks het aanspreekpunt voor álle klanten van het Atlas College. Het beheerteam wordt verantwoordelijk voor o.m. het serverpark, de ICT-infrastructuur, de VoIP-omgeving en de centrale printeromgeving en zal geen direct klantencontact hebben, niet anders dan via het serviceteam. Het derde team wordt het applicatieteam, de huidige afdeling Applicatiebeheer, zij beheren locatie-overstijgende applicaties.

Naast deze (interne) wijzigingen, zal er een z.g. informatiemanager worden aangesteld, die verantwoordelijk is voor de informatie-architectuur, gevraagd en ongevraagd adviseert, de producten- & dienstencatalogus bewaakt en onderhoudt, (functionele) sturing aan de afdeling geeft en als brug tussen onderwijs en afdeling zal fungeren.

Een compleet overzicht van de producten en diensten van de afdeling vind je op de website van het Atlas College, onder medewerkers > Atlas Service Centrum > ‘handige links’ http://www.atlascollege.nl/Media/view/9113/Product+en+Diensten+Catalogus+%28PDC%29+ICT+Service+2016_JdB+versie+0.6.pdf

Om ook ‘de buitenwacht’ duidelijk te maken dat er het nodige is (of zal) veranderen bij Systeembeheer wordt de naam van de afdeling veranderd in ICT Service. Deze naam weerspiegelt veel meer dan de ‘technische naam’ Systeembeheer, de ambities van de afdeling: het bieden van service aan alle gebruikers in (en buiten) het Atlas College.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.