Self Service Password Recovery (SSPR)

Self Service Password Recovery

Self Service Password Recovery (SSPR). Klinkt complex, maar dat valt in de praktijk best wel mee. Sterker nog: wij denken dat je er blij van wordt.

In 2020 is het niet meer dan normaal dat je zelf je wachtwoord kunt resetten. Providers zoals Facebook, Google en Microsoft hebben allemaal systemen daarvoor verzonnen. In detail verschillend, maar het komt er altijd op neer dat je op een andere manier dan met je wachtwoord duidelijk kunt maken wie je bent.

Het Atlas College kent een dergelijk systeem nog niet. En dat stoort ons. Dus gaan we dat invoeren.

Office 365 is onze voornaamste bron van authenticatie. Die wordt gebruikt voor O365 zelf uiteraard, maar ook onder meer voor AFAS en Magister. En O365 heeft een dergelijk systeem wel: Self Service Password Recovery (SSPR). Ervaring met het invoeren van SSPR op het ASC leerde ons dat dit soepel en zonder problemen is verlopen.

Essentie van het systeem is dat je O365 alternatieve methodes biedt om jezelf te identificeren. Er is gekozen voor de volgende 3 methodes:

  • Een smartphone app voor een code of bevestigingsvraag
  • Een SMS of telefoongesprek via je 06.
  • Via een 3-tal beveiligingsvragen.

Zodra wij SSPR aanzetten zul je gevraagd worden de laatste 2 in te stellen. Je kunt dit ook nalezen in de FAQ over SSPR. De test op het ASC leerde ons dat dit probleemloos te doen is. De app is een iets ander verhaal. Die zul je separaat moeten installeren en instellen. Ook hiervoor is een FAQ geschreven.

Er is gekozen voor een verplichte invoer. Bij het aanmelden zul je dus aanvullende gegevens moeten verstrekken. Voor medewerkers zullen wij SSPR na de komende meivakantie aanzetten. Zij kunnen er dan ervaring mee op doen. Voor leerlingen zullen wij het aan de start van het nieuwe schooljaar aanzetten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.