Ransomware blijft actueel.

ransomVandaag zijn we wederom getroffen door Ransomware. Iemand had een mailtje ontvangen met een wel heel erg hoge rekening van een telecom provider. Gevolg: alle bestanden waar een docent bij kan komen op de Copernicus (maar ook in de atlasapps van alle andere locaties) waren vervolgens encrypted/onleesbaar.

De gevolgen hebben we zoveel mogelijk kunnen herstellen, zijn we zelfs nog mee bezig. Maar alle wijzigingen sinds maandagavond zijn verloren gegaan.

In de atlas mail zul je geen uitvoerbare bestanden meer ontvangen – die blokkeren wij voor je – maar links naar het internet zijn een ander verhaal. Blijf je ten alle tijden bewust wat je doet:

  • Is het logisch dat je die mail ontvangt?
  • Is het te goed/vreemd om waar te zijn?
  • Ziet de mail er echt uit?
  • Verwijzen links in het mailtje naar een logische plek?

Bij twijfel niet klikken! Vraag advies van de ICT assistent of een collega. Als je wel geklikt hebt… het gebeurt de besten:

  • Direct afmelden.
  • Op een VDI niet uitzetten, maar afmelden (via de start knop).
  • Meld het direct aan de ICT assistent of systeembeheer. (Persoonlijk of telefonisch, NIET via de mail)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.