Problemen met externe e-mail

Vanaf gisteren middag zijn er problemen geweest met het bezorgen van e-mail afkomstig van externen.  Het probleem wat dit veroorzaakte is inmiddels achterhaald en wij zien dat de betrokken e-mail servers bezig zijn de achterstand in te halen. Onze beste schatting is dat de achterstand rond de middag ingelopen zal zijn.

Er is, voor zover wij kunnen nagaan, geen e-mail verloren gegaan. Alle e-mails die niet bezorgd konden worden zijn in een wachtrij geplaatst en worden alsnog bezorgd.

De oorzaak van dit probleem moet gezocht worden in werkzaamheden die wij aan het uitvoeren zijn ter voorbereiding van Office 365. Momenteel ontvangt Office 365 (in de cloud) alle externe e-mail voor het Atlas College. Bij het transport van de cloud naar onze eigen mailserver ging iets fout.

Update: vrijdag 1 juni 15:00

Zojuist werd ons gemeld, waarvoor dank, dat er weer geen externe mail bezorgd werd. Dit bleek ongeveer hetzelfde probleem te zijn als gisteren. We denken het probleem nu opgelost te hebben.

Voor de geïnteresseerden een beetje technische achtergrond:

Wij hebben een 2-tal exchange servers in ons eigen netwerk. Op een van deze staan alle mailboxen, de andere is uitsluitend bedoeld voor de verbinding met de MS Cloud. Tot gisteren kreeg die laatste server als workload de mail van 7 mailboxen die voor test doeleinden al in de cloud staan. Omdat alle externe mail nu via de cloud binnenkomt kreeg die server ineens de mail van 1100 mailboxen te verwerken. Wij hebben ons verkeken op de werklast die dit opleverde. De configuratie van de server is inmiddels aangepast zodat hij beter uitgerust is voor de nieuwe werklast.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.