Over WiFi… iets gunstigs…

tenminste dat denken wij wel.

Eerst even kort door de bocht: WiFi werkt weer. En daar zijn we heel erg blij mee.

Je zult de beste verbinding ondervinden indien je het netwerk “AtlasCollege” gebruikt (certificaat accepteren) en het netwerk “atlas-portal” vergeet.

Indien je nu nog problemen met WiFI ondervindt, dan is het iets anders dan de afgelopen maanden. Meld het probleem dan ook bij de ICT ondersteuning van je locatie.

Wat uitleg

wat is er nou in vredesnaam aan de hand geweest?

Die vraag is niet simpel te beantwoorden. Dat is een complex verhaal met allerlei oorzaken en gevolgen.

Het uitgangspunt

De afgelopen jaren had elke locatie van het Atlas College internet via een centrale verbinding. Deze verbinding hebben we laten mee groeien met vraag. We wisten echter dat het laten groeien van deze centrale internet toegang niet oneindig door kon gaan. Uiteindelijk moet er dan dusdanig veel betaald worden voor de verbinding en apparatuur, dat dit onbetaalbaar zou worden. Dit hebben we aan zien komen en we hebben daar een oplossing voor verzonnen: Netwerk 5.0. De vijfde versie van ons netwerk. Een netwerk dat alle locaties met elkaar verbind, maar met het grote verschil dat nu de mogelijkheid is ingebouwd om elke locatie zijn eigen internet (decentrale) toegang  te geven. Alhoewel NW 5.0 dit mogelijk maakt hadden we besloten dit decentrale internet pas operationeel te maken zodra NW 5.0 geheel uitgerold zou zijn. Het decentraal maken van de internet toegang zou een ingrijpende wijziging inhouden van de manier waarop we WiFI aanbieden.

Na de zomervakantie werden we echter ingehaald door de werkelijkheid: het internet was op! De vraag naar internet groeit gestaag. Met de inzet van steeds meer devices als laptops, chromebooks en iPads ging die groei steeds sneller. Na de zomervakantie kwamen daar ineens 200 devices bij.

Dit is ook het moment geweest dat de gebruiker “het WIFI werkt niet”  is gaan ervaren. Dit was niet helemaal het geval, WiFi werkte normaal maar de internet verbinding was vol, dit onderscheid is echter moeilijk te maken en de gebruiker contateert dat WiFI “het niet doet”.

Deze situatie werd steeds erger en heeft ons doen besluiten om de decentrale internettoegang eerder in gebruik te nemen dan onze bedoeling was. Inmiddels waren er al 3 locaties aangesloten op het nieuwe NW 5.0 en konden wij de internetlast verdelen over die 3 locaties. Dit speelde ongeveer tijdens de najaarsvakantie.

Om uit te kunnen leggen wat er vervolgens gebeurde ontkom ik er niet aan dat er wat netwerk technologie aan bod komt nu. Excusses daarvoor, ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Ik heb er maar wat plaatjes bijgemaakt.

Tunneled (hoe het was)

Vanuit een netwerk oogpunt gezien kent het Atlas College 6 locaties: de scholen en het ASC. De WiFi accesspoints van de locaties maakten verbinding met een centrale controller (apparaat dat de accesspoints aanstuurt) op het ASC. Zowel het management (de aansturing) als de data (YouTube, Websites, of wat dan ook) werd via een tunnel naar die controller gestuurd. Al het WiFi verkeer werd dus geconcentreerd op het ASC. Dit noem je dan ook “tunneled mode”. Dit was voor het Atlas College een prima manier van werken, de internet toegang was immers ook op het ASC.

Bridged (wat niet werkte)

Nu is er ook een andere manier van werken. Je kunt een onderscheid maken tussen het management van het accesspoint en de data die de gebruikers verstuurt/ontvangt via het WiFi-netwerk. Het management verkeer laat je dan nog altijd via een tunnel naar het ASC gaan. Voor het gebruikersverkeer sla je echter een brug naar het netwerk op de locatie zelf. Dit noem je dan ook “bridged mode”. Het gebruikersverkeer (de bulk van het verkeer) blijft dan op de locatie zelf.

Met deze “bridged mode” verbinding is het mis gegaan. Gebruikers konden niet langer – betrouwbaar – verbinden met het WiFi-netwerk. Technisch gezien ging het mis met het verkrijgen van een IP nummer. Iets wat een basis vereiste is voor een verbinding met het netwerk. Extra vervelend was dat je soms wel, en soms niet een verbinding kreeg. Het probleem viel dan ook niet gelijk op.

Tunneled met eigen controller (wat werkt)

We wisten dan een tunneled configuratie zou werken. Dit was echter geen optie meer omdat we dan het ene kwaad voor het andere zouden inruilen. De hoeveelheid internet die we centraal beschikbaar hebben schoot inmiddels ruim te kort.

Inmiddels waren we ook bezig met andere versies van de controller software. Alhoewel deze nieuwe versies de problemen niet oplosten, sterker nog ze introduceerden alleen maar extra problemen, hadden ze wel een ander voordeel. Door een wijziging in de manier waarop met licenties omgegaan werden konden we namelijk meerdere controllers installeren.

Dit heeft ons doen besluiten elke locatie te voorzien van een eigen controller, met een tunneled verbinding. Iets waarvan we wisten dat het moest kunnen werken. In eerste instantie werkte dit nog steeds niet, de nieuwe versie controller werkte noch in bridged noch in tunneled mode. Hierop hebben we alle controllers ge-downgrade naar de versie van voor de zomervakantie. Dit is min of meer illegaal, we hebben namelijk geen licentie voor 6 controllers… maar het werkt wel.

Tot besluit

Momenteel hebben we dus een WIFi netwerk dat erg veel lijkt op het WIFi-netwerk van voor de zomervakantie. Het grote verschil is dat elke locatie inmiddels zijn eigen controller heeft, hierdoor kan de eigen internet toegang van locatie benut worden en hebben we dus voldoende bandbreedte beschikbaar.

We gebruiken echter ook een oude versie van de controller software. Wat niet optimaal is. Maar het geeft ons wel de tijd om een vervanger te zoeken voor ons huidige WiFi netwerk, iets wat voor 2018 al op de agenda stond.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.