Na een dag van moeizaam of niet aan kunnen melden…

freedomInmiddels is de normale dienstverlening hersteld, maar wat een dag weer: tot 3 uur vanmiddag was het nagenoeg onmogelijk om je aan te melden in het netwerk.  De storing is opgelost én … de oorzaak is inmiddels ook bekend:

Zoals eerder gemeld zijn we vorige week nogal geplaagd door Ransomware. De oorzaak van de storing van vandaag is terug te leiden naar de Ransomware incidenten van afgelopen woensdag.

Omdat het voor een van deze incidenten lang geduurd heeft voordat het gemeld werd hadden we te maken met aanzienlijke schade. Deze schade herstellen we – zoveel mogelijk – vanuit de backup. Hier zijn we twee achtereenvolgende dagen mee bezig geweest. Het gevolg hiervan is geweest dat ons backup systeem overbelast is geraakt. Dit heeft weer een probleem veroorzaakt aan de harde schijven van een van de servers. Het oplossen van dit probleem heeft vandaag de hele dag geduurd.

Dit onderstreept weer hoe belangrijk het is SNEL op “iets vreemds” te reageren:

  1. Log uit (VDI uitzetten is zinloos, je blijft dan aangemeld).
  2. Als je op een PC of Laptop werkt: zet hem uit
  3. Meld het direct bij je ICT contactpersoon of systeembeheer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.