FAQ

We zijn momenteel aan het experimenteren met zogenaamde Frequently Asked Questions (FAQ) module. Het uiteindelijke doel is het vervangen van de help pagina. zodoende is er 1 bron met gegevens van ons.

Voorlopig nog even “work in progress” dus, commentaar is van harte welkom.

Apple

Installatie instructie printerdriver Mac OS X Deze instructie is van toepassing als je in het netwerk van het Atlas college bent aangemeld met je Mac OS X computer.

1. Download de Mac OS X driver en sla deze lokaal op. klik hier voor de driver en download/installeer deze.

2. Open “Systeemvoorkeuren” (System Preferences) (bijvoorbeeld via het Apple menu () links bovenin je scherm).

3. Klik op “Afdrukken en scannen” (Printers & Scanners)

4. Klik vervolgens op de plus-knop (+) linksonder om een nieuwe printer toe te voegen

5. Klik met de rechtermuisknop (of CTRL-knop ingedrukt + muisklik) op de menubalk van het zojuist geopende venster en kies voor “Pas knoppenbalk aan”. (Customize Toolbar)

6. Voeg “Geavanceerd” (Advanced) toe aan de knoppenbalk en klik op “Gereed”. (Done)

7. Klik op de zojuist toegevoegde knop “Geavanceerd”. (Advanced)

8. Selecteer “LPD/LPR-host of -printer” (LPD/LPR Host or Printer) als type en “Ander apparaat” (Another Device) als apparaat

9. Type bij URL (na lpd://): drielettercode@themis.atlascollege.nl/AtlasQueueKleur, waarbij je “drielettercode” vervangt door jouw persoonlijke “drielettercode” van het netwerk van het Atlas college. Bijvoorbeeld: abc@themis.atlascollege.nl/AtlasQueueKleur

10. Type bij “Naam” (Name):Canon-printer en bij “Locatie”: Atlascollege

11. Selecteer bij “Gebruik”: (Use) “Andere…”, (Other) ga naar de locatie waar je de driver hebt gedownload in stap 1 en klik op “Open”.

12. Klik op “Voeg toe” (Add) en je bent klaar om het nieuwe printen te gebruiken vanuit jouw applicaties!

Dit zal voor de meeste Mac gebruikers werken.

Categorie: Apple
Tags: Mac, OSX, Printer

E-Mail

Alhoewel het op zich niet moeilijk is om je e-mail in te stellen op je mobiel, is het schrijven van een instructie daarvoor dat wel. Naast de verschillende soorten mobiele telefoons (Apple, Android, MS, whatever) die allemaal op hun eigen manier ingesteld moeten worden, zijn er zelfs verschillen tussen de Android versies van de verschillende leveranciers. Onbegonnen werk voor ons om een uitputtende handleiding hiervoor te schrijven.

We zullen ons dan ook beperken tot de gegevens die je nodig hebt om de je e-mail in te stellen:

  • soort verbinding: exchange
  • het server adres: mail.atlascollege.nl
  • anonieme identiteit: kan je leeg laten
  • ssl/beveiliging: aanzetten
  • gebruikersnaam: je (3 letter) Atlas gebruikersnaam
  • wachtwoord: het daarbij behorende wachtwoord
  • domein: atlas (soms dient dit toegevoegd te worden aan je gebruikersnaam, deze wordt dan “atlas\abc”)

Met deze gegevens ben je in staat op elke telefoon (of tablet) je e-mail in te stellen.

NB
Als je je wachtwoord moet veranderen, dat moet periodiek, dan moet je deze dus ook op je telefoon veranderen. Die verandert niet automatisch mee.

Categorie: E-Mail

Hoe stel je Outlook zo in dat je ook de groepen kunt zien, en bestanden naar een team kan uploaden in Outlook.

  1. Zorg dat Outlook gesloten is
  2. Ga naar de windows knop (start) en klik hierop.
  3. Klik nu op de knop Configuratiescherm (indien je deze niet hebt kan je in het zoekveld ook configuratiescherm typen, dan wordt de knop altijd zichtbaar!)
  4. Ga nu naar de knop Mail (Microsoft Outlook 2016) (of zoek deze in het start menu/configuratiescherm).
  5. Klik nu op E-mailAccounts en dubbelklik daarna op jouw eigen mailadres.
  6. Vink hier aan dat je Exchange-modus met cache gebruiken wilt. De periode Email die offline moet blijven kan je zelf kiezen.

Categorie: E-Mail

In Microsoft Outlook (Desktop) kan je 1 of meerdere handtekeningen instellen.
Hieronder zullen we je in een aantal stappen laten zien hoe je die kan instellen.
Tip: Als je al een keer een handtekening hebt gehad, zoek deze dan op in je verzonden items, en kopieer deze tekst (eventueel incl. logo/plaatje). Dan hoef je hem niet opnieuw te “maken”, alleen nog instellen.

Klik op Bestand
Klik nu op Opties
Klik nu op E-mail aan de linkerkant
Daarna op de knop Handtekeningen
Kies in dit scherm voor Nieuw
Hier kies je een naam voor de handtekening
Klik daarna op ok
Dit is een voorbeeld handtekening
(Als je de tip hebt gevolgd om een bestaande handtekening uit een andere mail te kopieren, kan je die nu plakken).
Kies als je klaar bent voor de knop Opslaan
In dit voorbeeld werken we met twee handtekeningen. Deze hebben we de naam Kort en de naam Lang gegeven.
Aan de rechterkant zie je dat we hebben gekozen om een nieuwe mail de volledige handtekening automatisch te plaatsen.
Maar voor antwoorden, en doorgestuurde berichten, komt automatisch de korte versie.

Je bent nu klaar met instellen, klik op OK, en daarna nogmaals op OK om alles op te slaan.

De handtekening(en) staan nu ingesteld. Als je kiest om nu een nieuwe mail te maken, zie je de ingestelde handtekening. Deze kan je altijd eenmalig in het bericht wijzigen/verwijderen.
Ook kan je met de knop “Handtekening” bovenaan de email kiezen welke handtekening gebruikt moet worden als je er meerdere hebt.

Categorie: E-Mail

Niet iedere plugin voor office maakt het leven makkelijker.
Het kan zijn omdat je de plugin nooit gebruikt, of omdat hij je meer last bezorgd dan genot. Hoe hoger het aantal invoegingstoepassingen, hoe langer het duurt voordat de applicatie gestart is

Om plugins te beheren kan je deze handleiding volgens om zelf een keuze te maken welke plugins jij zelf wilt gebruiken. Omdat dit een persoonlijke voorkeur is, kan niemand die voor jou doen.

Start een office applicatie, iedere applicatie heeft eigen plugins. Om een voorbeeld te geven, hebben we outlook gekozen om screenshots te maken voor deze handleiding. De stappen voor de andere applicaties zijn nagenoeg gelijk.

In de applicatie kies je voor Bestand en daarna voor Opties
Er opent een scherm met alle opties, kies in de linker kolom voor invoegingstoepassingen en rechts daarvan voor COM-invoegingstoepassingen, klik daarna op de knop start.

Je ziet nu een scherm zoals hieronder:

De makkelijkste en snelste manier is om alles uit te vinken, en daarna op de knop OK te klikken.
Let op: mocht je toch gebruik maken van een invoegingstoepassing, dan kan je die opnieuw aanvinken (of direct al laten staan).

Zeer waarschijnlijk vraagt Outlook om opnieuw op te starten. Anders is dit wel aan te raden: sluit Outlook af, en start deze daarna opnieuw op.

Categorieën: E-Mail, O365

Meetings

MS Teams kan gebruikt worden voor (video) meetings. De scope van een dergelijke meeting kan variëren van 2 personen tot een groep van personen. Hierbij is steeds 1 persoon de organisator. De organisator bepaalt de instellingen van de meeting. Het biedt een alternatief voor het fysiek samen komen voor vergaderingen of lessen. 

Een meeting kan ad hoc gemaakt worden. Hierbij wordt een groep ter plaatse samengesteld door personen uit te nodigen. Of een meeting wordt georganiseerd in een (kanaal van een) team. In dit geval kunnen alle leden van het team de meeting bijwonen. 

Deze FAQ is verder samengesteld uit de volgende losse onderwerpen:

Categorie: Meetings
Tags: meeting, teams

Een meeting kan vanuit het hoofdscherm van Teams gestart worden via de kalender.

Een meeting starten

Door op “new meeting” te klikken opent zicht een scherm om een nieuwe meeting te plannen.

Nieuwe meeting

Afgezien van wat zaken die voor zichzelf spreken (zoals titel, starttijd en dergelijke) zijn er 2 manieren om een meeting te plannen.

Je kunt een kanaal (channel) selecteren voor de meeting. In dat geval zullen alle leden van het kanaal een uitnodiging ontvangen. In het chat venster van het kanaal kunnen ze vervolgens de meeting joinen.

De andere optie is om expliciet mensen uit te nodigen. De meeting wordt in dat geval een soort van groepschat voor de mensen die je uitnodigt. De personen die uitgenodigd zijn krijgen een min of meer standaard vergaderverzoek wat ze kunnen accepteren of weigeren. De meeting komt vervolgens in hun agenda te staan met een knop om de meeting te joinen.

Categorie: Meetings
Tags: meeting, teams

Vooraf:
Een meeting bijwonen doe je het best op een apparaat met geluid, microfoon en camera. Een VDI werkplek is daarom minder geschikt… een laptop of mobiele telefoon?…. Zeer geschikt. Zorg er wel voor dat je de Teams (desktop) App geïnstalleerd hebt, daar heb je sowieso een hoop gemak van 😉

Joinen:
Elke meeting waar je voor uitgenodigd wordt zul je een vergaderverzoek voor ontvangen. Zodra je deze accepteert zal deze opgenomen worden in je agenda. In je agenda kun je in het agenda item de meeting joinen.

In mijn agenda ziet dat er zo uit

Een meeting in een kanaal staat ook in het chat venster van dat kanaal.

Zo ziet een meeting eruit in het chatvenster.

Je kunt een vergadering op nagenoeg elk willekeurig apparaat joinen. De mogelijkheden die getoond worden zijn afhankelijk van het apparaat. Op een Windows PC zal bijvoorbeeld de Teams-app of de Edge browser voorgesteld worden. Op mijn Android telefoon weer de Teams-app of Samsung internet.

Je krijgt dan een scherm wat erg veel hierop zal lijken. Hier kun je nog wat opties in stellen…. je camera, microfoon en audio aan of uit zetten… en dan joinen door op “Nu deelnemen” te klikken.

Zet je microfoon uit als je in een ruimte zit met meerdere deelnemers. Het geluid gaat anders “rond zingen”.

Categorie: Meetings
Tags: meeting, teams

Meetings is een zogenaamde “video conference” toepassing voor het elektronisch vergaderen. Er is echter niets wat je tegenhoudt om het ook te gebruiken in een lessituatie. Daar komt wel een uitdaging bij kijken: Hoe krijg je de lesgroep bij elkaar?

Daar kan ICT Service bij helpen.

Vanuit Magister, waar uiteraard alle lesgroepen bekend zijn, maken wij een export naar MS Teams. Er wordt voor elke lesgroep een team aangemaakt. Compleet met docent als eigenaar en alle relevante leerlingen als lid. Dergelijke teams lenen zich uiteraard uitstekend om een meeting in te organiseren. Alle relevante leerlingen worden dan automatisch uitgenodigd.

Zie je geen teams voor jouw klassen? Dat kan… dergelijke teams worden gemaakt in overleg met jouw lokatie. Neem eventueel contact op met jouw ICT Coördinator, die kan je in ieder geval verder helpen.

Categorie: Meetings

Met Meetings van Teams kun je onder meer:

UIteraard niet beperkt tot dit, maar deze opties lijken ons relevant. Wil je iets anders besproken hebben? We horen het graag!

Categorie: Meetings

Een MS Teams meeting kan opgenomen worden. De opname wordt door de organisator gestart via de opties bij het starten van de meeting.

Er zal een melding volgen over waar de opname terug gevonden kan worden.

MS Stream is het video deel gedeelte van O365 en kan gevonden worden via de O365 portal

Categorie: Meetings

Meetings zijn niet voorbehouden aan mensen van het Atlas College. Ook externen kunnen deelnemen aan een meeting.

Bij het uitnodigen volstaat het om de externe persoon uit te nodigen met zijn of haar e-mail adres. Als de externe een O365 adres heeft, dan heeft deze de voorkeur. Maar in principe volstaat elk adres. Er wordt dan een uitnodiging voor de meeting naar die persoon gezonden.

In de mail staat een knop om deel te kunnen nemen aan de meeting. Op een Windows PC zal voorgesteld worden om de meeting te joinen in of MS Edge, of in de Teams app. De Teams app heeft hierbij de voorkeur. Als de app al aanwezig is zal deze automatisch openen. Zo niet, dan kan hij geïnstalleerd worden. Inloggen is niet noodzakelijk.

Joinen als externe

Er zal vervolgens een scherm getoond worden om deel te nemen aan de meeting. Hier kan de microfoon en video aan of uit gezet worden. En, indien niet aangemeld, kan hier aan naam opgegeven worden.

Externe in de wachtkamer

Afhankelijk van de instellingen van de meeting komt je als externe in een wachtkamer. Een deelnemer van de meeting zal je in dat geval toegang moeten geven tot de meeting.

Categorie: Meetings

Voor een externe die een meeting joined is de standaard instelling dat zij niet direct toegelaten worden tot de meeting. Dit is omdat een externe de meeting via een link binnenkomt. In principe kan iedereen met die link joinen. Als een beveiliging moeten externen, standaard, dus wachten in een lobby.

Elke deelnemer die al in de meeting aanwezig is krijgt in dat geval het volgende scherm te zien.

Iedere deelnemer die al “aanwezig” is kan een externe dus toelaten tot de meeting.

Categorie: Meetings

Je kunt er veilig van uitgaan dat de meetings software van MS Teams werkt. Letterlijk duizenden mensen werken hier dagelijks mee, bovendien hebben wij het binnen de school ook nog getest. Echter… hoe goed de software ook is… je bent uiteindelijk afhankelijk van ALLE deelnemers om een meeting te laten slagen. Ga je deel gaat nemen aan een meeting? Dan is die meeting mede afhankelijk van jou! Test daarom vooraf.

  • Maak een keer een test meeting met een collega in de buurt.
  • Verzeker je ervan dat je weet hoe je een meeting moet joinen.
  • Werkt jouw hardware? Microfoon, speakers en camera? Gebruik eventueel je smartphone.
  • Heb je de Teams App geïnstalleerd?
  • Als je de organisator bent? Laat dan niet een ander de meeting plannen, doe het zelf! Zo moeilijk is het niet. Zodoende is de organisator in de meeting aanwezig.
  • Ben je de organisator? Zorg dat de deelnemers weten hoe ze moeten joinen. Wijs ze op deze serie FAQs.
Categorie: Meetings

O365

Elke medewerker kan aanmelden bij Office 365. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een internet browser en de URL https://portal.office.com. Op site kun je aanmelden met je Atlas account (zeg maar je e-mail adres).

Categorie: O365

Onderstaand een voorbeeld hoe je een bestand kunt delen. Vanuit OneDrive in dit geval.

  1. Je selecteert het bestand (of bestanden).
  2. Klikt op “delen”.
  3. Kiest voor het soort toegang.
  4. Vul de namen in met wie je wilt delen
  5. Eventueel een bericht
  6. En klikt op verzenden.
Categorie: O365
Tags: 0365, delen

Als je je wachtwoord vergeten bent hoef je niet langer je te melden bij iemand voor een nieuw wachtwoord. In plaats daarvan kun je klikken op een links als “ik ben mijn wachtwoord vergeten” en kun je een nieuw wachtwoord in stellen.

Voorwaarde hiervoor is wel dat je vooraf tenminste 1 methode ingesteld hebt om te verifiëren wie je bent. De tweede en derde zijn optioneel. Wij bieden hiervoor een 3-tal methodes:

  • Via een App op je mobiel of tablet
  • Via een SMS of automatisch gesprek op je mobiele telefoon
  • Via beveiligingsvragen

De laatste 2 methodes word je gevraagd in te stellen zodra wij SSPR aangezet hebben voor jou. Dat gebeurt bij het aanmelden en wijst zich vanzelf. De App werkt echter iets ander. Om de App te kunnen gebruiken zul je hem eerst moeten installeren op je device. Zie hiervoor de uitgebreide FAQ over dit onderwerp.

Categorieën: O365, windows

Inleiding

De Microsoft Authenticator is een smartphone applicatie van Microsoft. De applicatie is bedoeld als hulpmiddel om aan te kunnen tonen dat je diegene bent dat je zegt dat je bent. De App wordt geregistreerd in de applicatie waarvoor je hem wilt gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld voor O365 maar ook Magister. Zodra je dan probeert aan te melden in die applicatie zal de App:

  • Vragen of jij probeert aan te melden.
  • Dan wel jou een cijfercode geven om in te voeren in de applicatie.

Door het antwoord geven in de App dan wel de code in te voeren geef je aan dat jij het echt bent.

Installatie

Om de App te kunnen gebruiken zul je hem eerst moeten installeren op je device. Zoek in jouw app store naar “Microsoft Authenticator” en installeer deze. Nadat je hem geïnstalleerd hebt zijn er 2 stappen noodzakelijk om hem ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken:

  • In de App log je in met je schoolaccount. Let op! De app zal standaard voorstellen om met een persoonlijk account aan te melden. Annuleer dit en log opnieuw in met een school of werk account
  • Daarna kun je de App activeren voor jou account via de link https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx

Google Authenticator

De App is niet uniek. Zo heeft Google zijn eigen versie van de App. Voor Microsoft SSPR en MFA heb je echt specifiek de App van Microsoft nodig. Als je de Google App gebruikt voor Magister en liever 1 App gebruikt, dan kun je Magister beheer vragen om de Google App voor je te ontkoppelen. Je kunt dan de Microsoft App koppelen aan Magister en zodoende 1 App gebruiken in plaats van 2.

Categorieën: O365, windows

Niet iedere plugin voor office maakt het leven makkelijker.
Het kan zijn omdat je de plugin nooit gebruikt, of omdat hij je meer last bezorgd dan genot. Hoe hoger het aantal invoegingstoepassingen, hoe langer het duurt voordat de applicatie gestart is

Om plugins te beheren kan je deze handleiding volgens om zelf een keuze te maken welke plugins jij zelf wilt gebruiken. Omdat dit een persoonlijke voorkeur is, kan niemand die voor jou doen.

Start een office applicatie, iedere applicatie heeft eigen plugins. Om een voorbeeld te geven, hebben we outlook gekozen om screenshots te maken voor deze handleiding. De stappen voor de andere applicaties zijn nagenoeg gelijk.

In de applicatie kies je voor Bestand en daarna voor Opties
Er opent een scherm met alle opties, kies in de linker kolom voor invoegingstoepassingen en rechts daarvan voor COM-invoegingstoepassingen, klik daarna op de knop start.

Je ziet nu een scherm zoals hieronder:

De makkelijkste en snelste manier is om alles uit te vinken, en daarna op de knop OK te klikken.
Let op: mocht je toch gebruik maken van een invoegingstoepassing, dan kan je die opnieuw aanvinken (of direct al laten staan).

Zeer waarschijnlijk vraagt Outlook om opnieuw op te starten. Anders is dit wel aan te raden: sluit Outlook af, en start deze daarna opnieuw op.

Categorieën: E-Mail, O365

Ransomware

Ransomware komt over het algemeen via de e-mail. Het is een bericht wat je verleid om of een bijlage te openen of om een bepaalde site te bezoeken. Vaak komen ze van bedrijven die je kent, in iedergeval van gehoord hebt. De bijlage is vaak een factuur of een verzendbericht maar ook dat je iets gewonnen hebt of gratis krijgt. In het verleden kwam het ook vaak voor dat je van een kennis een foto of film kreeg met iets bijzonders. De mail kan van iedereen komen die men wil, zelf van jezelf. Als je weet hoe je het moet doen kun je elke willekeurige afzender invullen.

Er zijn versies die gemakkelijk te herkennen zijn. Slordig opgesteld incorrect Nederlands (of Engels). Maar veel van dit soort e-mails zitten zonder meer knap in elkaar. Net opgestelde e-mails inclusief logo’s en dergelijke. Soms is het zelfs logisch dat je een dergelijke e-mail krijgt. Ik heb een AH bonuskaart, het is dus niet vreemd dat AH mij een e-mail stuurt met een aanbieding. Wat wel vreemd is dat ik een bijlage moet openen om die aanbieding te kunnen zien. Een factuur als bijlage is weer niet vreemd. Maar bedenkt dat een e-mail met een factuur over het algemeen persoonlijk aan jou gericht is en niet aan “Geachte dames en heren”. Bovendien moet je iets besteld hebben voor je een factuur krijgt.

De bijlage doet zich vaak voor als een PDF of Word bestand, maar is in werkelijkheid een programma of zip bestand met daarin een programma. Als je erop klik dan doet het niet wat je verwacht, het “opent” zich niet. Vaak is het kwaad dan al geschied. In het geval van een zip bestand heb je nog 1 kans om je te bedenken, in dat geval moet je nog een keer klikken namelijk.

Categorie: Ransomware

Teams

Hoe zet je voicemail uit in Teams

Het is belangrijk om voicemail uit te zetten in teams.

Klik hiervoor rechts bovenin op je avatar (1)
Kies nu in het pull down menu voor instellingen (2)

Kies aan de linker kant oproepen

Kies nu bij indien niet beantwoord voor niets doen.

Categorieën: Teams, Telefoneren

Hoe voeg ik een contact toe aan teams oproepen.

Je kan veelgebruikte contacten toevoegen aan je eigen Teams telefoonboek (interne en externen).

Klik aan de linkerkant op Oproepen

Klik in het menu wat er nu verschijnt op Contacten

Klik nu aan de rechter kant op Contact toevoegen

In het scherm wat nu verschijnt tik je de toe te voegen naam (Bestaand binnen of buiten de organisatie. Mocht de naam bekend zijn dan kan je deze aanklikken.

Als je een niet bestaande contact toe probeer toe te voegen, dan krijg je onderstaande. Klik ergens in het venster (2) en klik op toevoegen.

Vul de gegevens in en klik wederom op toevoegen. Het contact kan nu worden gebeld vanuit contacten.

Categorieën: Teams, Telefoneren

Telefoneren

Hoe je telefoonnummer aan te melden bij Teams

Hieronder staat omschreven hoe je je toestelnummer kan aanmelden bij Teams.
Je moet Teams op dat moment zien als een gewoon normaal telefoontoestel waarop aanmelden en functionaliteiten hetzelfde of juist uitgebreider is dan een bureau toestel.

Zodra je een licentie heb gekregen (deze moet door ICT worden toegewezen) om te telefoneren met Teams heb je de knop oproepen erbij gekregen. Klik hierop.

Je heb nu onderaan een nummerblok gekregen. Klik bij 1: *1 en druk op 2 bellen.

Je krijgt nu een nieuw scherm waar je hoort dat je agentcode moet invoeren.
Druk bovenin op het kleine nummerblokje (1) waarna er een nieuw nummerblok verschijnt.
Voer hier (2) je toestelnummer twee keer achter elkaar in gevolgd door een #
Je hoort nu dat je bent aangemeld.

Categorie: Telefoneren

Hoe zet je voicemail uit in Teams

Het is belangrijk om voicemail uit te zetten in teams.

Klik hiervoor rechts bovenin op je avatar (1)
Kies nu in het pull down menu voor instellingen (2)

Kies aan de linker kant oproepen

Kies nu bij indien niet beantwoord voor niets doen.

Categorieën: Teams, Telefoneren

Hoe voeg ik een contact toe aan teams oproepen.

Je kan veelgebruikte contacten toevoegen aan je eigen Teams telefoonboek (interne en externen).

Klik aan de linkerkant op Oproepen

Klik in het menu wat er nu verschijnt op Contacten

Klik nu aan de rechter kant op Contact toevoegen

In het scherm wat nu verschijnt tik je de toe te voegen naam (Bestaand binnen of buiten de organisatie. Mocht de naam bekend zijn dan kan je deze aanklikken.

Als je een niet bestaande contact toe probeer toe te voegen, dan krijg je onderstaande. Klik ergens in het venster (2) en klik op toevoegen.

Vul de gegevens in en klik wederom op toevoegen. Het contact kan nu worden gebeld vanuit contacten.

Categorieën: Teams, Telefoneren

Wifi

Wifi instellen

Categorie: Wifi

Het Atlas College bied WiFi aan in 2 smaken:

Klik op de netwerknamen voor verdere uitleg.

Categorie: Wifi

Het WiFi netwerk “atlas-portal” is speciaal bedoeld bezoekers van de school die geen inlog gegevens hebben van het Atlas College. Er kan verbinding met dit netwerk gemaakt worden door gebruik te maken van beveiligings sleutel “atlascollege” (Allemaal kleine letters zonder de quotes).

Medewerkers en leerlingen van het Atlas College raden wij af dit netwerk te gebruiken. Bepaalde diensten zullen niet beschikbaar zijn via dit netwerk.

Categorie: Wifi

Het WiFi netwerk “AtlasCollege” is er voor medewerkers en leerlingen van het Atlas College. Om verbinding te kunnen maken met dit netwerk heb je een Atlas account nodig. Voor medewerkers is dit de drie of zes (stagiares) letter code, voor leerlingen is dit het “b123456” nummer.

Op het netwerk “AtlasCollege” bieden wij de maximale hoeveelheid diensten en de maximale bandbreedte.

Categorie: Wifi

windows

Een korte uitleg hoe je programma’s installeert of juist verwijdert van je computer.

Indien je een systeem in eigen beheer hebt – een laptop bijvoorbeeld – dan kun je daar zelf programma’s op installeren of verwijderen.

Het installeren gaat meestal door het downloaden van een bestand wat vervolgens gestart wordt door het te dubbel klikken. De meeste mensen zullen dit – wellicht zelfs onbewust – wel eens gedaan hebben.

Bij een programma hoort tegenwoordig ook separaat programma om het weer te verwijderen. Dit staat meestal in het menu bij de het programma. Een andere methode is via het configuratiescherm van windows.

Indien je het configuratie scherm opent (het verschijnt in het menu door op de startknop te klikken en dan “configu” intikken) dan staat daar een icoontje met de tekst “Programma’s en onderdelen”. Via dat icoon kunnen programma’s verwijdert worden.

Categorie: windows

Een wachtwoord voor het Atlas College moet aan de volgende eisen voldoen. Deze eisen worden afgedwongen

  • Een woord van minimaal 6 karakters samengesteld uit tenminste 3 van de 4 groepen: hoofd letters, kleine letters, cijfers of speciale karakters.
  • Naam of gebruikersnaam maakt geen onderdeel uit van het wachtwoord.
  • Niet lijkend op de 3 voorgaande wachtwoorden.
  • Een wachtwoord moet minimaal 1 dag oud zijn om het te kunnen wijzigen.
  • Een wachtwoord is maximaal 360 dagen geldig.
Categorie: windows

Als je je wachtwoord vergeten bent hoef je niet langer je te melden bij iemand voor een nieuw wachtwoord. In plaats daarvan kun je klikken op een links als “ik ben mijn wachtwoord vergeten” en kun je een nieuw wachtwoord in stellen.

Voorwaarde hiervoor is wel dat je vooraf tenminste 1 methode ingesteld hebt om te verifiëren wie je bent. De tweede en derde zijn optioneel. Wij bieden hiervoor een 3-tal methodes:

  • Via een App op je mobiel of tablet
  • Via een SMS of automatisch gesprek op je mobiele telefoon
  • Via beveiligingsvragen

De laatste 2 methodes word je gevraagd in te stellen zodra wij SSPR aangezet hebben voor jou. Dat gebeurt bij het aanmelden en wijst zich vanzelf. De App werkt echter iets ander. Om de App te kunnen gebruiken zul je hem eerst moeten installeren op je device. Zie hiervoor de uitgebreide FAQ over dit onderwerp.

Categorieën: O365, windows

Inleiding

De Microsoft Authenticator is een smartphone applicatie van Microsoft. De applicatie is bedoeld als hulpmiddel om aan te kunnen tonen dat je diegene bent dat je zegt dat je bent. De App wordt geregistreerd in de applicatie waarvoor je hem wilt gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld voor O365 maar ook Magister. Zodra je dan probeert aan te melden in die applicatie zal de App:

  • Vragen of jij probeert aan te melden.
  • Dan wel jou een cijfercode geven om in te voeren in de applicatie.

Door het antwoord geven in de App dan wel de code in te voeren geef je aan dat jij het echt bent.

Installatie

Om de App te kunnen gebruiken zul je hem eerst moeten installeren op je device. Zoek in jouw app store naar “Microsoft Authenticator” en installeer deze. Nadat je hem geïnstalleerd hebt zijn er 2 stappen noodzakelijk om hem ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken:

  • In de App log je in met je schoolaccount. Let op! De app zal standaard voorstellen om met een persoonlijk account aan te melden. Annuleer dit en log opnieuw in met een school of werk account
  • Daarna kun je de App activeren voor jou account via de link https://account.activedirectory.windowsazure.com/Proofup.aspx

Google Authenticator

De App is niet uniek. Zo heeft Google zijn eigen versie van de App. Voor Microsoft SSPR en MFA heb je echt specifiek de App van Microsoft nodig. Als je de Google App gebruikt voor Magister en liever 1 App gebruikt, dan kun je Magister beheer vragen om de Google App voor je te ontkoppelen. Je kunt dan de Microsoft App koppelen aan Magister en zodoende 1 App gebruiken in plaats van 2.

Categorieën: O365, windows

Alleen als je op het wifi-netwerk AtlasCollege bent aangemeld kan je gebruik maken van de printers. Om deze te installeren volg je onderstaande instructies.

Klik links onderin met de rechter muisknop op het Windows logo en kies uitvoeren.

In het uitvoeren scherm wat nu komt kopieert en plakt, of u tikt een van onderstaande.
\\themis\AtlasQueueZwart
\\themis\AtlasQueueKleur

Er komt nu een scherm om aan te melden. (dit kan even duren)
Vul hier atlas\abc waar abc staat voor eigen 3 lettercode en je eigen Atlas College wachtwoord in.

Er verschijnt nu een melding dat er gezocht word naar het stuurprogramma en dat deze geïnstalleerd word.

Wanneer dit klaar is, verschijnt onderstaand scherm en is de installatie gelukt.

Je hebt nu succesvol de printer geinstalleerd. Indien je hebt gekozen voor de AtlasQueueZwart, zoals in de handeiding, kan je nu nog een keer dezelfde procedure doorlopen om zo ook de AtlasQueueKleur door te lopen.

Categorie: windows

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.