Een nieuwe telefoon centrale

Je zou het haast vergeten in de moderne tijd van e-mailen en chatten, maar het Atlas College is ook nog altijd telefonisch bereikbaar. Sinds een aantal jaren bellen we zelfs via het netwerk, wat men ook wel Voice over IP noemt. En nu gaan we zelfs via het internet bellen.

Onze huidige VoIP centrale zal namelijk de cloud in gaan. Op deze manier zijn wij er beter van verzekerd dat we de nieuwste updates zullen ontvangen voor de centrale tegen het gunstigste tarief. We blijven met dezelfde toestellen bellen, met een nieuwere versie van huidige telefooncentrale. Als alles volgens planning gaat – en zo ziet het er momenteel wel uit – dan hebben we na de meivakantie een nieuwe centrale.

Algemene gebruikers van de telefoon zullen hier weinig tot niets van merken:

  • toestellen blijven hetzelfde
  • interne nummers veranderen niet
  • je bent nog steeds bereikbaar via hetzelfde nummer
  • je kun nog altijd “gewoon” bellen

De zogenaamde powerusers – de recepties van de scholen – zullen geconfronteerd worden met een nieuw moderne webinterface. Hierover zullen wij ze informeren. En uiteraard staan wij op het ASC klaar om je te helpen.

Daarnaast zijn er ook wat wijzigingen waar wij naar uit zien:

  • Bellen via een App op je smartphone
  • GSM integratie via een aparte SIM kaart in een smartphone of zelfs een Nokia 3210

Deze beide mogelijkheden moeten het mogelijk maken je (smart) GSM te gebruiken alsof het een vast toestel is. Deze mogelijkheden moeten we zelf ook nog ervaren (en uitzoeken), maar zullen wij zo snel mogelijk bij de gebruikers brengen.

Er zijn een 3-tal datums om rekening mee te houden:

18 april 2019 in de avond

  • De laatste backup wordt gemaakt van de bestaande centrale.
  • Deze backup wordt gebruikt om de nieuwe centrale in te richten.
  • Dit is het laatste moment waarop het mogelijk is om wijzigingen te maken in de bestaande telefooncentrale.
  • Je kunt nog gewoon bellen en we zijn normaal bereikbaar

25 april 2019 in de loop van de dag

  • De telefoons gaan verbinding maken met de nieuwe cetrale.
  • De telefoons zullen hiervoor opnieuw opstarten, de WiFi herstart ook.
  • Je kunt nog wel bellen, je belt echter uit met een 085xxxxx nummer
  • Je bent, van buitenaf, niet langer bereikbaar.
  • De antwoordapparaten (de tijdschema’s) zijn nog altijd normaal aktief voor de algemene nummers.

26 april 2019 in de loop van de dag

  • De externe nummers van de scholen worden overgezet naar de nieuwe centrale
  • Vanaf dit moment zijn we weer normaal bereikbaar en bel je weer uit met het gebruikelijke nummer.
  • Er kunnen weer wijzigingen aangebracht worden in de telefoon centrale. De nieuwe URL is https://atlascollege.voclarion.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.