Bezint eer ge begint…

ransomEr komen mailtjes binnen met de meest vreemde vragen, voorstellen en instructies. Heel vaak is het een poging om je iets te laten doen wat je eigenlijk niet wilt doen. Soms is het echter een legitieme vraag.  Hoe scheid je nu het kaf van het koren?

Vaak is het voldoende om je gezond verstand te gebruiken: is het te goed om  waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Bijgaand wat voorbeelden van mailtjes die wij – in allerlei variaties – voorbij zien komen:

  • Iemand – vaak uit een afrikaans land – heeft hulp nodig om bij zijn miljarden dollars te kunnen.
  • Er ligt een gratis cadeau voor je klaar van de Albert Heijn, C1000 dan wel Aldi of Lidl.
  • Apple heeft uit veiligheid diensten uitgeschakeld, log hier in om de dienstverlening te herstellen.
  • De mailserver wordt opnieuw geconfigureerd, log hier in om je mailbox te vergroten.
  • In een mailtje van bekend bedrijf verwijst de link naar een URL in het buitenland. Dit kun je controleren door je muis boven de link te zetten.
  • Een betalingsherinnering of faktuur heeft een algemene aanhef (deze zijn altijd aan een persoon gericht).
  • Is er wel een relatie tussen degene die wat wil en mij? Is het logisch dat dit binnenkomt op je werk (of zelf prive) mail?

Wat algemene regels om je te helpen, ga even op je handen zitten voordat je:

  • Een bijlage opent.
  • Persoonlijke gegevens ergens invult.

Ik pretendeer niet 100% volledig te zijn, of zelfs maar 100% correct. (Zo is bijvoorbeeld bekend dat Vodafone wel een algemene aanhef gebruikt om te melden dat er een faktuur klaat staat.) Er zijn altijd uitzonderingen, en zijn altijd nieuwe slimmere methoden die gebruikt worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.